ejeepsien a écrit :Ce n'est pas bien sorcier, si tu regardes les conditions de Contrôle Technique et les conditions de circulation, dans le cas du contrôle pollution tu es à l'arrêt, la direction ne bouge pas, le capot est ouvert... cela suffit comme paramètres pour indiquer au calculateur qu'il doit activer les systèmes anti-pollution. Et puis tu repars avec la voiture, le calculateur désactive les systèmes anti-pollutions...
Il n'y a pas besoin d'un BE fort en cerveaux
Je pensais aux responsabilités juridiques si par hasard un BE externe était dans la boucle de la gestion moteur
Pour l'aspect technique pas sur que se soit simpliste

vu les marques concernées (en bas dans le texte) par les moteurs incriminés :
2.0 R4 8v TDI PD 47-103kW[edit]
identification
parts code prefix: ???
engine configuration & engine displacement
inline four-cylinder (R4/I4) Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 1,968 cubic centimetres (120.1 cu in); bore x stroke: 81.0 by 95.5 millimetres (3.19 in × 3.76 in), stroke ratio: 0.85:1 - undersquare/long-stroke, 492.1 cc per cylinder; compression ratio: 18.5:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; five main bearings, die-forged steel crankshaft, fracture-split forged steel connecting rods
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, 8 valves total, timing belt driven single overhead camshaft (SOHC)
aspiration
turbocharger, intercooler
fuel system & engine management
Pumpe Düse (PD) direct injection (DI): engine-driven vane-type low-pressure fuel lift pump, four camshaft-actuated (via roller rocker arms) high-pressure Bosch 2,200–2,400 bars (31,910–34,810 psi) Unit Injectors with solenoid valve injection nozzles, Bosch EDC 16 or EDC 17 or Siemens VDO SIMOS PPD1 electronic engine control unit (ECU) with altitude compensation, EU4 compliant
exhaust system
diesel particulate filter (DPF) (not on Industrial variants)
EWG-rated motive power & torque outputs, ID codes, applications
47 kilowatts (64 PS; 63 bhp) @ 3,000 rpm; 200 newton metres (148 lbf·ft) @ 1,750 rpm — Volkswagen Industrial Motor - 447 (CBH: 05/07->)
55 kilowatts (75 PS; 74 bhp) — Volkswagen Industrial Motor - 455 (CBJ: 05/07->)
63 kilowatts (86 PS; 84 bhp) @ 3,000 rpm; 250 newton metres (184 lbf·ft) @ 1,750 rpm — Volkswagen Industrial Motor - 463
74 kilowatts (101 PS; 99 bhp) @ 3,000 rpm; 285 newton metres (210 lbf·ft) @ 1,750 rpm — Volkswagen Industrial Motor - 474 (CBK: 01/07->)
DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes
100 kilowatts (136 PS; 134 bhp) @ 4,000 rpm; 310 newton metres (229 lbf·ft) @ 1900 rpm — BGW, BHW
103 kilowatts (140 PS; 138 bhp) @ 4,000 rpm; 320 newton metres (236 lbf·ft) @ 1,750-2500 rpm — BMM, BMP
applications
Volkswagen Passat B5, Volkswagen Golf Mk5, VW Jetta Mk5, Volkswagen Touran, Volkswagen Tiguan, VW Passat B6, Audi 8P A3, Audi B7 A4, Audi B8 A4, Audi C6 A6, SEAT Leon, SEAT Altea and XL, SEAT Toledo, Škoda Octavia, Volkswagen Industrial Motor, Chrysler Sebring, Chrysler Sebring (convertible), Dodge Avenger, Dodge Caliber (MY07 BKD, MY08 BMR), Dodge Journey, Jeep Compass, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Grandis, Mitsubishi Outlander
references
"New VW Passat in depth". WorldCarFans.com. Volkswagen AG. 4 March 2005. Retrieved 6 November 2009.
"The new TDI 2.0 Industrial Engines" (PDF), mi-uk.com (Volkswagen AG), April 2007, retrieved 6 November 2009